Nederlandse vakantieganger ruilt ’druk en heet’ Zuid-Europa massaal in voor koel Scandinavië: ’Moe van de airco’

In deze rubriek berichten van overal met nieuws over Zweden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 07.08.2024 - 22:09
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Hitte en drukte in het zuiden drijft steeds meer Nederlanders naar het noorden van Europa. Scandinavische landen worden met het jaar populairder als alternatief voor de traditionele vakantielanden, waar de ene na de andere hittegolf Nederlanders doet zuchten op hun met moeite bemachtigde strandbedjes. In het hoge noorden vinden Nederlanders rust, ruimte, verkoeling en aardige mensen. „Ik wil niet meer naar Zuid-Europa op vakantie.”
Zwedenfoto001.jpg
Liefst 17 procent van de Nederlandse vakantiegangers koos er dit jaar voor om de extreme zomerhitte in het zuiden van Europa te mijden, zo bleek onlangs uit een onderzoek van de ANWB. Een jaar eerder lag dit percentage nog op tien procent. Scandinavië is daarbij een steeds populairder alternatief, zo liet hun jaarlijkse vakantiemonitor zien.

Ook dit jaar gaven weer meer Nederlanders aan hun vakantie in Scandinavië te gaan vieren. Onderzoeken van koepelorganisatie ANVR laten dezelfde trend zien. Nederlanders kiezen steeds vaker voor met name Noorwegen en Zweden.

Ook steeds meer Nederlanders op eigen houtje op vakantie naar Scandinavië
In de cijfers van de reisverenigingen zijn alleen boekingen van georganiseerde reizen meegenomen, maar er vertrekken ook steeds meer Nederlanders op eigen houtje naar Scandinavië, zo merkt de Nederlandse campingeigenaar Herry Moes. Hij is sinds acht jaar de trotse eigenaar van de in het westen van Zweden gelegen camping Rådastrands.

„In het hoogseizoen staat de camping voor negentig procent vol met Nederlandstaligen, maar dit jaar hadden we ook in het voorseizoen meer Nederlanders”, vertelt Moes vanaf zijn tussen hoge naaldbomen en aan een meer gelegen camping.

„We krijgen ook een ander type gasten. In het verleden kwamen ze hier maximaal drie dagen op de camping staan en trokken dan weer door, nu zien we dat ze soms tot wel drie weken hier blijven.”

Rust en ruimte
De meest genoemde redenen voor een vakantie naar het hoge noorden zijn de rust en het gunstigere zomerklimaat, zo blijkt uit de onderzoeken van de reisorganisaties. „Onze leden vertellen dat de mensen die reizen naar Scandinavië boeken, vaak actievere vakanties willen. Landen als Oostenrijk vallen door de hitte in het hoogseizoen daarbij al snel af”, zegt Hanita van der Meer, woordvoerder van de ANVR.

Ook de rust en ruimte is een veelgenoemde reden voor een vakantie naar Scandinavië. „Sinds corona zien we een verandering in het vakantiegedrag”, zegt Stephan Grout, woordvoerder bij de ANWB. „Een bepaalde groep kiest ervoor om de drukte te ontsnappen en voor de natuur te gaan.”
Camping Herry Moes.jpg
Ontsnappen aan drukte en hitte is ook de meest genoemde redenen voor een bezoek aan de camping van Herry Moes. „Ik had hier vorig jaar een jongen die door een vriend voor gek was verklaard dat hij op zomervakantie ging naar het ’koude, altijd regenachtige Zweden’. Die jongen zat te glunderen toen ik hem met de bus naar onze kanotocht bracht. Hij vertelde dat zijn vriend in Italië al een week in de airco van het hotel zat omdat het te heet was om naar buiten te gaan.”

Nadeel is wel dat de prijzen in Scandinavië over het algemeen een stuk hoger liggen dan in Zuid-Europa.

’Zo heet dat we moe terugkwamen’
Ook Nederlanders John, Susanne en hun twee dochters trokken, na jaren van vakanties in Zuid-Europa, deze zomer voor het eerst naar Scandinavië. „Vorig jaar waren we in Spanje en er waren daar waren zoveel mensen en het was er zo heet, dat we moe terugkwamen”, zegt Susanne.

Die ervaring deed het gezin besluiten om dit jaar drie weken met de auto door Denemarken en Zweden te trekken. „Volgens mij ben ik nog nooit zo rustig op vakantie geweest: het was echt ontstressen en de temperatuur was perfect. Ik zou zo teruggaan”, vertelt Susanne een dag na thuiskomst in Nederland. „De Zweden zijn ook heel toegankelijk, iedereen spreekt Engels en ze zijn supervriendelijk. We hebben geen chagrijnig persoon gezien.”

Bekijk ook:

Jasmine (28) belandde in Egyptische cel: ’Ze deden alles om me mentaal uit te putten’
„Er is nog wel eens het beeld dat je een ’back-to-basic’ kampeerder moet zijn om naar Zweden te gaan”, zegt haar man John. „Maar wij zaten vanaf ons gehuurde huisje binnen een half uur in een stad. Het autorijden is ook een onwijs verschil. Als je in dertig graden rijdt, dan kun je de airco aanzetten, maar je zit nog steeds midden in de zon, dat kost veel energie. In Zweden was het 22 graden en reed ik fluitend een paar honderd kilometer. We zouden eigenlijk niet meer naar Zuid-Europa willen. Het beeld van die drukte daar schrikt af.”

Bij thuiskomst reed het gezin vrijwel direct naar de IKEA om kaneelbroodjes te scoren. „Die smaken in Nederland toch anders”, concludeert John lachend.

Vakantie in Frankrijk, Italië en Spanje
Met de toenemende populariteit van de Scandinavische landen als vakantiebestemming bestaat het gevaar dat het ook daar snel gedaan is met de door de Nederlanders zo gewaardeerde rust, erkent ook campingeigenaar Herry Moes. „Onze gasten komen voor het buitenleven, een beetje het stoere. Het moet veilig zijn, maar wel stoer aanvoelen. Dus ik hoop dat het massatoerisme niet deze kant op gaat, die beleving verdwijnt dan namelijk wel een beetje.”

Volgens de woordvoerder van de ANVR hoeft de campingeigenaar zich voorlopig nog geen grote zorgen te maken. „Er gaan nog steeds veel meer Nederlanders naar landen als Frankrijk, Spanje en Italië. Dat zal de komende tien jaar ook wel zo blijven, maar je ziet dat de trend van reizen naar Scandinavische landen wel doorzet.”

Bron: https://www.telegraaf.nl/lifestyle/1368 ... n-de-airco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie