Eenvoudige taal

Spreek je Zweeds, waar kun je dat leren ?
Plaats reactie
Tjenare!
Starter

Zweeds leren is makkelijker dan je denkt. Het is grammatikaal een eenvoudige taal en qua woordenschat relatief overzichtelijk. De grote uitdaging ligt in de uitspraak die heel specifiek is. Toen ik naar Zweden verhuisde in 2003 kende ik geen enkel Zweeds woord. Binnen een half jaar, met intensieve cursus 2x per week, kon ik in meetings met mijn steenkolen-Zweeds goed uit de voeten.

Ook al spreekt elke Zweed (zeker alle die 50 jaar of jonger zijn) perfekt Engels, het leren van de taal is een must als je er vaak komt of zelfs gaat wonen. Je zult verrast zijn hoe snel je Zweeds kan leren in vergelijking met bijv. Duits of Frans!

Het eenvoudigste 'woord' in de Zweedse taal is 'åh' Het is eigenlijk geen woord, meer een uitdrukking of geluid dat men in elke tweede zin gebruikt als bijv. bevestiging dat je iets begrepen hebt of simpelweg om een stilte te overbruggen;-) Met het woordje 'liksom' toon je aan dat je geïntegreerd bent;-) Dat is een soort stopwoord dat een Zweed ook in elke tweede zin gebruikt en het beste vergeleken kan worden met het Engelse 'like' dat ook daar als voegwoord veel gebruikt wordt.

Leuk aan het Zweeds is dat het een 'zingende' taal is. Als je dat beheerst ben je ook al ver gekomen en kan je de Zweden verrassen;-)
Ben
1st Gear member
Contacteer:

Vele jaren geleden heb ik een start gemaakt met het leren van de Zweedse taal.
Had me ingeschreven voor een cursus en ben een paar weken lang op woensdagavond naar Utrecht gereden om daar, hoog in een verlaten schoolgebouw, te leren.

Verder dan de kennismakingscursus ben ik niet gekomen.
De mede-leerlingen hadden toch een wat andere insteek dan ik, waren veel jonger en 9 van de 10 wilden de taal leren omdat ze een vriendje of vriendinnetje in het land hadden.

En uiteindelijk ben ik veel minder vaak in Zweden dan ik toen van plan was en kan ik me daar met Engels uitstekend redden.
Als ik er (een deel van het jaar) zou wonen, had ik zeker verder geleerd, maar dan in Zweden.

De teksten die ik nu lees kan ik eenvoudig met Google vertalen naar het Nederlands. De informatie die ik wil krijg ik op die manier wel binnen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gert
1st Gear member

Ik doe dagelijks wat Zweeds met duolingo, leer daar woorden en daarmee zinnen maken en uitspreken
Henry
1st Gear member

Ik ben nu drie keer in Zweden geweest sinds september om familie te bezoeken, en het valt inderdaad op dat het best een logische taal is om te begrijpen. Lezend kom je zeker een heel eind.
Is het ook niet zo dat als je naar Zweden emigreert op kosten van de staat de Zweedse taal mag leren? En inderdaad, Duolingo is ook een mooie tool om het wat beter onder de knie te krijgen.
Hilko73
Starter

Ik heb een aantal lessen in Duolingo gedaan, maar het wil niet erg beklijven.
Zweden staat bij ons hoog op de lijst van vakantiebestemmingen, maar er gaan wonen zal wel utopisch blijven. Op zich vind ik het Zweeds niet lastig te begrijpen, maar de uitspraak ik "uitdagend'. Dat gaat me met Duits, Frans, Italiaans en Engels een stuk beter af...
Gert
1st Gear member

Duolingo is veel herhaling, dan "plakt" het steeds beter..

Een vakantiehuis op een rijdbare afstand is er best een rijk bezit voor relatief weinig geld..
Plaats reactie