Zal ik maar het spits afbijten in deze sectie?
Ik ben net lid geworden op dit forum door een tip van Gert op het Saabforum.
Van 2003 tot 2008 heb ik in Zweden gewoond, in Södertälje. De omgeving van Stockholm is mij dus enigszins bekend;-)
Helaas is Södertälje geen bezoek (meer) waard, aangezien het stadje in de 60-er en 70-er jaren van de vorige eeuw ten prooi gevallen is aan het "miljonprogrammet".
Toen had men het doel binnen 10 jaar 1 miljoen woningen te realiseren voor de snel groeiende economie en de wens naar betere woonsituaties. Dat dit uiteindelijk uitmondde in de beruchte voorsteden van Stockholm en omgeving kon niemand toen vermoeden. Södertälje was in de 19e en begin 20e eeuw een goed bezochte badplaats waar je ging 'kuren'. Daarvan is niets overgebleven. Met de (op)komst van Scania (mijn toenmalige werkgever) heeft het stadje een sterk industrieel karakter gekregen. Het Scania-museum zou een reden kunnen zijn de afslag Södertälje van de E4 te nemen en in de historie van dit mooie merk te duiken.
Over Stockholm zelf hoeft hier denk ik niet veel geschreven te worden. Die stad is een must voor elke Zwedenreiziger. Vergeet daarbij niet de onvoorstelbaar grote archipel (vooral in de zomer natuurlijk)!
Zweden kent weinig echt gezellige dorpjes met dorpsplein en kerk zoals wij dat kennen. De dorpen zijn meer een verzameling huizen met een supermarkt aan de rand ervan. Natuurlijk bevestigen de uitzonderingen de regel en zijn er ook in de omgeving van Stockholm mooie dorpjes/stadjes te vinden. Een van de bekendste is Sigtuna, de oudste stad van Zweden en vlakbij Stockholm gelegen. Klein, maar een mooi voorbeeld van Zweedse architektuur, natuurlijk aan het water gelegen en met veel historie.
Södertälje
-
- 1st Gear member
Wat leuk! Zaterdag gingen we per trein van Linköping naar Stockholm, en de trein stopte ook even bij Södertälje. De enorme Scania terreinen vielen op, maar ook een behoorlijke voorraad aan nieuwe Volvo's die er geparkeerd stonden in het plastic.
Stockholm is inderdaad prachtig. Gisteren waren we in Skansen, wat met de kerstmarkt daar ook een aanrader is.
Stockholm is inderdaad prachtig. Gisteren waren we in Skansen, wat met de kerstmarkt daar ook een aanrader is.